Herzbergova teorie motivace dvou faktorů
Frederick Herzberg pojmenoval dva základní faktory, které jsou pro zaměstnance zdrojem spokojenosti v práci a zdrojem motivace. Rozšířil tak Maslowovu pyramidu lidských potřeb.
Vlivy uspokojující lidské potřeby a aktivizující zájem a úsilí pracovníků o zlepšení vykonávaných činností. Tyto vlivy se podle Herzberga nazývají motivátory. Jsou to prostředky motivace. Obvykle jako motivátory působí činitele spojené s obsahovou náplní a výkonem vlastní práce, podmínkami a výsledky jejího zvládnutí tzn. úspěch, uznání, profesní růst.
Hygienické vlivy jsou činitele nebo podmínky, v nichž zaměstnanec pracuje, které ovlivňují jeho spokojenost nebo nespokojenost. Mezi hygienické vlivy patří systém podnikového řízení, vybavení pracoviště, pracovní podmínky, mezilidské vztahy, platové podmínky, jistota zaměstnání, atd.
Při přiměřeném plnění hygienických vlivů je pracovníci příliš nesledují a jen velmi málo je motivují k vyššímu výkonu. Zato při nedosažení určité mezní úrovně dochází k výrazné nespokojenosti, která vede ke konfliktům. Herzberg zjistil, že k hygienickým důvodům patří přiznaná mzda. Zájem manažerů musí být udržovat hygienické vlivy a pomocí motivátorů zvyšovat výkonnost.
Autor: Dana Petrunčíková Foto: David Castillo Dominici
Související články:
Maslowova pyramida potřeb, Motivace podřízených, Jak snížit fluktuaci zaměstnanců, Jak delegovat pravomoc, Manažerské dovednosti, Dovednosti úspěšných
Napsat komentář