Umíte delegovat ?
Umění delegovat pracovní úkoly a pravomoci patří mezi nejdůležitější manažerské dovednosti. Na manažery hotelových úseků a restaurací jsou stále kladeny vyšší nároky. Jediný způsob, jak zastat všechny nové úkoly, je prostřednictvím někoho dalšího.
Každý má potřebu realizace, proto je velmi pravděpodobné, že se v týmu najde někdo, kdo daný úkol rád převezme. Navíc, pokud manažer nepředá úkoly zájemcům, vysílá tak vzkaz, že si myslí, že by to tito zájemci nezvládli. Neochota předat rutinní úkoly, může být považována za způsob udržení moci. Kvalitní pracovníci pak budou odcházet, což by mohlo zvýšit fluktuaci zaměstnanců hotelu či restaurace.
Jak při delegování postupovat?
1. volba vhodného kandidáta
2. jasné specifikování zadání úkolu
3. vysvětlení důvodu delegování a termíny splnění úkolu
4. definice zodpovědnosti
5. kvalitní školení kandidáta – předání potřebných informací pro správné splnění úkolu
6. předání úkolu a pravomocí – delegace
7. kontrola dosažení výsledku (není nutné sledovat celý proces)
8. odměna kandidáta za kvalitní převzetí úkolu.
Co je třeba si uvědomit?
Uvědomte si, že delegování je nástrojem k rozvíjení pracovníků a nástrojem k jejich motivaci. Pokud někdo nemá zájem, pak je třeba zvolit kandidáta, který zájem má. Za kvalitní převzetí a vykonávání úkolů je třeba pracovníka finančně nebo jinak ocenit.
Co delegováním získáte?
• zefektivníte práci a plnění úkolů
• efektivně využijete čas a kapacity
• vytvoříte podmínky pro další rozvoj
• rozvoj přinese zisk
• zlepšíte důvěru
• zlepšíte vztahy na pracovišti, protože rozprostřete úkoly mezi všechny a nikdo nebude přetěžován
• zvýšíte loajalitu pracovníků a jejich chuť do práce
Čeho se vyvarovat?
• nezasahujte do svěřených úkolů. Pokud při kontrole zjistíte nedostatek, pak pracovníka znovu proškolte
• netrvejte na přesných postupech, každý může zvolit jiný způsob dosažení stejného cíle
• nepředávejte všechny úkoly jedné osobě, nebo jí přetížíte. Rozdělte úkoly rovnoměrně mezi celý tým
• nezapomínejte na odměny a ohodnocení. Bez finančního ohodnocení či jiného ocenění bude člověk úkoly navíc vykonávat pouze po dobu určitou. Pak si najde práci, kde bude oceněn dostatečně.
Autor: Dana Petrunčíková Foto: jscreationzs
Související články:
Co dělají mladí manažeři špatně, Manažerské dovednosti, Manažerská autorita, Vlastnosti manažera, Manažerské dovednosti, Manažerská rozhodnutí, Rozhodovací proces, Rozhodovací problémy, Techniky rozhodování, Ideální a reálné rozhodování, Motivace podřízených,Dovednosti úspěšných, Příčiny odporu ke změnám
Napsat komentář