REVPAR je pouze jedním z celé řady ukazatelů
Revenue Managemet jinými slovy také Yield Management je proces řízení poptávky. Prostřednictví kontroly volných kapacit v jednotlivých cenových kategoriích se stanovují prodejní strategie pro maximální navýšení tržeb a zisku hotelu, kongresových prostor a restaurace. K tomu slouží řada ukazatelů.
Které ukazatele jsou nejpoužívanější?
ADR (Average Daily Rate) je statistická jednotka, která ukazuje průměrnou denní cenu za pokoj. Pokoje poskytnuté zdarma (complimentary rooms a house use) jsou z počtu pokojů vyloučeny, protože se k nim nevztahuje tržba.
Vypočítá se:
ADR = celkové tržby za ubytování / počet pokojů, na který se tržby vztahují
REVPAR (Revenue per Available Room) ukazuje cenu za disponibilní pokoj. Je to mezinárodně používaný ukazatel, který se sleduje v delším časovém období a vypočítá se dvěma způsoby:
1. Jako součin průměrné denní ceny pokoje (ADR) a využití pokojové kapacity v procentech.
REVPAR = Průměrná cena přenocování (ADR) x průměrná obsazenost v % (Occupancy %)
2. Jako podíl celkových tržeb za ubytování za určité období a celkového počtu disponibilních pokojů za stejné období.
REVPAR = Tržby za ubytování (za určité období) / počet disponibilních pokojů na prodej (za stejné období)
Vzorce:
REVPAR / ADR = Occupancy %
ADR x Occ % = REVPAR
REVPAR / Occ% = ADR
SpendPAR = celkové tržby / počet pokojů
SpendPAR = total in-house guests revenue / total rooms available
REVPAS ( Revenue per Available Seat ) je tržba na disponibilní židli. Je to ukazatel restauračního stravování, je podílem tržeb získaných za služby restauračního stravování a počtu stálých židlí daného zařízení. Do počtu stálých židlí se nezapočítávají sezónní nebo příležitostně salonky, zahrádky atd.
REVPAS = Tržby v restauračním stravování / počet stálých židlí
Další důležité ukazatele revenue (yield) managementu:
ARI | Average Rate Index | ARI = hotel ADR / market ADR (průměrná cena / průměrná cena konkurence) |
MPI | Market Penetration Index | MPI = Hotel Occ / market Occ (obsazenost v % / obsazenost konkurence v %) |
REVPASH | Revenue per available seats and hour | REVPASH = celkové tržby / počet míst / počet hodin provozu |
REVPOS | Revenue per Occupied Space | REVPOS = Tržby za meeting room / obsazený prostor v m2 |
RGI | Revenue Generated Index | RGI = Hotel REVPAR / market REVPAR |
TREVPAR | Total Revenue per available Room | TREVPAR = celkové příjmy / počet disponibilních pokojů |
TREVPEC | Total Revenue per Client | TREVPEC = celkové příjmy / počet klientů |
Další ukazatele:
CPNC (Cost Per New Customer) = náklady na nového zákazníka
GOPPAR (Gross Operating Profit per Availabe Rooms) = hrubý provozní zisk za disponibilní pokoj
NREVPAR (Net Room Revenue per Available Rooms) = netto cena za disponibilní pokoj
REVPAM (Conference and Banqueting Revenue per available Square Meters) = cena za m2 konferenčního a banketového prostoru
REVPASH (Food & Beverage Revenue per available seats and hour) = cena za hodinu a místo v gastronomickém provozu tzn.
REVPOS (Revenue per Occupied Space)= cena za obsazený prostor
NER ( Number of Employees per Room) = Průměrný počet pracovníků / počet pokojů
Kvalitativní ukazatel vyjadřuje efektivnost zaměstnávání. Nedokáže ale postřehnout charakter zařízení, jeho sezónnost a strukturu dosahovaných tržeb. Existují doporučené počty pracovníků na pokoj podle kategorie ubytovacího zařízení, čímž se zohledňuje náročnost kvality poskytovaných služeb.
Autor: Dana Petrunčíková Foto: ddpavumba
Související články:
Hotelové systémy Internetové rezervační systémy Hotely na slevových systémech Porovnávače hotelových cen
One Response to Jak vypočítat REVPAR