Zaměstnanecké výhody, neboli benefity
Na rozdíl od mezd a platů nebývají benefity obvykle vázány na výkon pracovníka. Někdy se však při jejich poskytování přihlíží k funkci, k postavení pracovníka v hotelu, k době zaměstnání a zásluhám.
Důležitým faktorem při rozhodování vedení o poskytování zaměstnaneckých výhod je otázka, do jaké míry umožnit volitelnost a přizpůsobivost benefitů a do jaké míry vyhovět zájmům zaměstnanců. Vedení hotelu také musí nalézt způsob jak se co nejlépe informovat o potřebách zaměstnanců (např. anketami) a zvolit cestu, jak o nároku na benefity informovat samotné zaměstnance.
Výhody sociální povahy
- stravenky
- životní pojištění hrazené zcela nebo zčásti
- příspěvek na penzijní připojištění
- půjčky a ručení za půjčky
- jesle a mateřské školky
Výhody mající vztah k práci
- stravování v hotelu
- výhodnější prodej produktů a služeb hotelu
- vzdělávání hrazené hotelem či restaurací
Výhody spojené s postavením v organizaci
- automobily pro vedoucí pracovníky
- placení telefonu
- služební byt
- nárok na oděv a jiné náklady reprezentace organizace
Co je cafeteria systém?
Tento systém vychází z potřeby posilovat oddanost a vědomí závazku zaměstnanců vůči organizaci. Jedná se o balíčky zaměstnaneckých výhod, kdy si zaměstnanci na základě bodového systému mají možnost sami zvolit způsob a dobu čerpání výhod tak, jak to vyhovuje jejich potřebám.
Bodový systém spočívá v přidělování bodů pracovníkům v závislosti na jejich pracovním výkonu. Proto je systém flexibilních zaměstnaneckých výhod také silným motivačním faktorem. Systém pracovníky podněcuje k lepším pracovním výsledkům, za které pak dostanou přiděleno více bodů, a tím se jim rozšíří nabídka benefitů.
Mezi tyto benefity patří:
- Roční permanentka do fitness centra
- Proplacené roční jízdné na městskou hromadnou dopravu
- Vstupenky do kin, divadel
- Věcné dárky například za odpracované roky (5, 10, 15, 20 let)
- Příspěvek na rekreaci
Klíčem k úspěchu hotelu i restaurace jsou lidé. Mít správně pracovníky a odborníky, je rozhodující, aby si firma zajistila konkurenční výhodu, prosperitu a růst. Základem udržení těch nejlepších pracovníků je jejich motivace. Uspokojováním jejich potřeb je možné zvýšit produktivitu a tím návratnost investic. Odměňování zaměstnanců za jejich výkon a úsilí, je cesta k úspěchu celého hotelu nebo hotelového řetězce.
Autor: Dana Petrunčíková Foto: Stuart Miles
Související články:
Systém odměňování, Teorie motivace, Motivace podřízených, Jak si udržet kvalitní zaměstnance,
Napsat komentář