vše pro hotely a restaurace

Umite rikat neUmění říkat „ne“

Jste zodpovědní, nápomocní a slušní lidé? Pak určitě postupně zjišťujete, že se vám množí žádosti o pomoc nejen od kolegů, ale také od příbuzných, přátel a známých. Předpokládejme, že práci chcete odvádět na 100%, takže se nepotřebujete učit říkat ne v pracovní době. Pokud však neříkáte ne, ani svými příbuzným, přátelům, známým i neznámým, úměrně tím snižujete délku vašeho volného času potřebného k relaxaci a regeneraci. Máte-li náročné a stresující povolání, pak si zaděláváte na syndrom vyhoření.

Všichni se určitě shodneme na tom, že práce v hotelu a v restauraci patří mezi psychicky náročné, a zejména v sezóně velmi vyčerpávající povolání. Abyste syndromu vyhoření předešli, je potřeba naučit se říkat ne. Pro slušného člověka to vůbec není snadný úkol. Když zvolíte špatný způsob, pak budete považováni za nezodpovědné, sobecké a hrubé osoby. Být příjemný a nápomocný neznamená, že musíte uspokojit požadavky všech lidí, kteří se pohybují ve vašem okolí.

Uvědomte si, že lidé mezi sebou komunikují a jestliže někomu pomáháte, určitě to ten člověk řekne i dalším lidem. Postupem času se počet těch, co pomoc potřebují, zvýší. Den však má pouze 24 hodin a vy musíte také někdy spát. Je tedy jasné, že ne na všechny žádosti musíte říkat ano.  Navíc se k tomu přidávají desítky telefonických a mailových nabídek, kterými jste neustále zahlcováni. U mailu je to jednoduché, prostě jej smažete, ale jak na školenou telefonistku nebo profesionálního telefonistu?

Řeknete-li slušně ne, osvobodíte se od celé řady závazků, které vás svazují a ještě více stresují.

Jak říkat “ne”

  1. „Momentálně to nestíhám, ale za pár dnů budu mít chvilku“- pokud žadatel spěchá, vyhledá pomoc jinde.
  2. „V tomto případě bys měl raději vyhledat odbornou pomoc.“ – nemůžete být odborník na všechno
  3. Znám někoho, kdo Ti pomůže“ – jiný člověk bude mít možná více času
  4. „Pár dalších lidí to chce vidět/ umět také. Sejdeme se příští týden a já vám to všem ukážu / všechny to naučím.“
  5. „To co nabízíte, nepotřebuji. Děkuji“
  6. „To co nabízíš, nepotřebuji, ale znám někoho, kdo by mohl mít zájem“
  7. „Děkuji, o vaši službu / produkt nemám zájem“

Autor: Dana Petrunčíková Foto: Stuart Miles



Související články:

Jak vypadá vyhořeníSyndrom vyhořeníJak předejít vyčerpání, Jak přežít sezónuVíce věcí najednou, Co dělat s bolestí zad, Relaxační pobyt v lázních Jáchymov

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Obchodní sdělení
Dovolená
Booking.com
Oblíbené články
  • No results available