Co je emoční inteligence?
Emoční inteligence jako součást sociální inteligence, která zahrnuje schopnost rozpoznat a sledovat vlastní i cizí pocity, emoce, rozlišovat je a využívat tyto znalosti ve svém myšlení nebo chování. Neboli je to schopnost orientovat se v sobě i v citech a náladách jiných lidí, využívat toho pro dobré vztahy a sebe motivaci.
Emoční inteligence se můžeme také vyjádřit jako soubor schopností a dovedností, které nám pomáhají emoce nejen zvládat, ale ještě jich využívat k co největšímu osobnímu a pracovnímu prospěchu.
- zlepšuje komunikaci
- je klíčem k porozumění
- umožňuje lepší vnímání reality
- přináší vnitřní stabilitu a klid
- vede k naplnění cílů a tím hlubokému uspokojení
- nabízí opravdovou lásku a bezpodmínečné přijetí
Emoční inteligenci můžeme analyzovat ve čtyřech rovinách:
- sebeovládání
- znalost sama sebe
- sociální vědomí
- sociální dovednosti
Vysokou emoční inteligenci vykazuje zejména nižší a střední manažeři, která jsou neustále v kontaktu s klienty a podřízenými. Čím vyšší pozice, tím se výše EQ snižuje.
Schopnost empatie a sebeovládání však ještě nezaručují morální užívání emocionální inteligence. Mnozí lidé dovedou dobře rozpoznat to, po čem jiní touží, a dovedou to využít k sobeckým účelům.
Autor: Dana Petrunčíková Foto: David Castillo Dominici
Související články:
Manažerské dovednosti, Dovednosti úspěšných lidí, Manažerské rozhodovací procesy, Manažerem se člověk nerodí
Napsat komentář