Jak udržet své zaměstnance v hotelnictví podle hoteliéra Petra Lžičaře
Míra nezaměstnanosti je téměř nulová, což je vynikající pro pracovní trh. Ovšem na druhé straně vyvstává nový problém a to je schopnost udržet si kvalitní personál a zabránit jejich fluktuaci. Týká se to především služeb, zejména oblasti hotelnictví a gastronomie. Stabilní personál, se kterým se hosté setkávají opakovaně, umocňuje pocit dobrého zázemí, a to se pozitivně odráží na chodu celého podniku. O tomto tématu jsme si popovídali s generálním ředitelem pražské hotelové sítě Le Hotels Group Petrem Lžičařem.
Jak pracujete na spokojenosti vašich zaměstnanců?
V první řadě bych rád řekl, že nerozlišuji mezi zaměstnancem a člověkem. Když se nad tím hlouběji zamyslím, nikdy jsem na nikoho ze svých kolegů nepohlížel jako zaměstnance, ale vždy jako na člověka. Toto škatulkování mi totiž nepřijde adekvátní, neboť kolegové nejsou pracovní nástroje, ale členové teamu, ve kterém já jsem kapitán, který by měl být většinou teamu respektován, ideálně pak na základě svých schopností a výsledků.
Na co by podle Vás měl hoteliér nejvíce myslet?
Naši zaměstnanci jsou lidé, kteří se rozhodli se mnou a managementem spolupracovat. Od začátku své kariéry, kdy jsem začal obsazovat vedoucí pozice, myslím opakovaně na jednu slovo. Odpovědnost. To znamená, že jako management odvádíme takovou práci, abychom udrželi společnost ve zdravé kondici a tím zajistili obživu kolegům na nižších pozicích. To stejné nasazení ovšem očekáváme i od nich samotných. Jedná se o „spojenou nádobu”.
Jak jsou na tom zaměstnanci hotelů dnes, co se týče spokojenosti nebo střídání pracovních pozic?
Za naši společnost mohu říci, že máme minimální fluktuaci a lidé u nás zůstávají dlouhou dobu.
Na co podle Vás nejvíce slyší potencionální zaměstnanci v tomto oboru?
Jako ve většině zaměstnání. Na peníze. Hned na začátku se jim ovšem snažím vysvětlit, že dobré finanční ohodnocení je sice nezbytné, ale je to jen určité procento důvodu, proč někde pracovat. Tou druhou nezbytnou částí je spokojenost. Ta v dnešní době, kdy dochází k přeplácení, nabývá na hodnotě až časem. Vždy mě pak těší, že někteří kolegové, kteří odešli za vidinou vyššího výdělku, se po čase hlásí s tím, že by chtěli zpět k nám. Pokud máme tuto možnost, rádi je přijímáme.
Kde ideálně lze nové zaměstnance oslovit?
Na doporučení, přes inzerát atd. Nejraději, ale preferuji kariérní postupy z vlastních řad. Při přijímání nového pracovníka je to vždy jen hrubý odhad jeho nebo jejích schopností. Během pohovoru člověka prostě nelze přesně odhadnout. Chce to čas. Pokud máme kolegu, který je osvědčený, má potenciál a uvolní se vhodná pozice, vždy mu tuto příležitost dáme, neboť je to benefitem pro celou společnost.
Hotelová síť Le Hotels Group provozuje nyní už šest hotelů vzdálených maximálně 15 minut od hlavních pražských historických památek. Nachází se v nich bezmála 1 300 pokojů a konferenční prostory, které pojmou až 1 400 osob. Rozměrné sály a menší jednací salonky nabízejí širokou škálu využití – od farmaceutických školení přes odborné semináře až po prezentace nových modelů vozidel. V hotelových restauracích či barech je možné pořádat večírky, rauty, vernisáže, oslavy či další společenské akce. Společnost Le Hotels Group dbá na využívání lokálních surovin pro přípravu veškerých pokrmů a také na ekologický provoz spravovaných nemovitostí.
Autor: Roman Hrůza Agency Foto: Michaela Dzurna