Jak stanovit nejlepší cenu (BAR)?
Člověk by si myslel , že stanovení ceny hotelového pokoje je rychlý jednoduchý proces. Stačí navýšit náklady na pokoj a je to. Skutečnost je však jiná. Každý má jinou představu o tom, kolik by cena za pokoj měla být. Od člověka, který hotel vlastní nebo provozuje, přes banku, která poskytla půjčku až po jednotlivé zaměstnance, kteří pokoje prodávají. K tomu jsou zde cestovní kanceláře, internetové rezervační systémy, sociální sítě, porovnávače cen, slevové systémy, kde se otevřeně radí zákazníkům jak získat tu nejlepší cenu a největší slevu. V neposlední řadě je tu konkurence a její cenová politika.
Variabilní ceny podle poptávky a situace na trhu jsou hlavním nástrojem Revenue Managementu. Touto technikou mohou hoteloví manažeři stanovit různé sazby za noc na základě očekávané poptávky. Pravidla a postupy související variabilitou cen můžou být pro zákazníky matoucí, a to zejména v případě, že nejsou obeznámeni s praxí. Pochopení cenové politiky zákazníky pomáhá manažerům lépe aplikovat nástroje pro maximalizaci budoucích příjmů, aniž by byla ohrožena spokojenost hostů. Na základě studie byla cena BAR označena jako zákazníky přijatelná a srozumitelná a byla tak před lety uvedena do praxe.
Co je BAR ?
Nejlepší dostupná cena (Best Available Rate = BAR ) byla vytvořena pro to, aby zaručila, že host je ubytován za nejnižší dostupnou cenu za určitých hotelem stanovených podmínek. Například v určitém období, za určitý počet nocí nebo při rezervaci předem a podobně.
Jaké faktory ovlivňují stanovení Best Availabe Rate (BAR)?
• Lokalita a poptávka po ní
• Sezónní poptávka
• Dny v týdnu (například víkend)
• Délka pobytu
• Advanced booking (doba před příjezdem hosta)
• Ceny konkurence
• Obsazenost hotelu či penzionu
• Průměrná denní cena pokoje (Average Daily Rate = ADR) ve sledovaném období, kterou je třeba maximalizovat
Vzorec pro výpočet:
ADR = celkové tržby za ubytování / počet pokojů, na který se tržby vztahují
Další potřebné vzorce pro Revenue Managery.
Autor: Dana Petrunčíková Foto: sheelamohan
Související články:
Cenová parita Hotelový marketing Jak být dobrým obchodníkem Věrnostní programy
Napsat komentář