BCG aneb Bostonská matice
Nevíte, jak u zkoušky vysvětlit pojem Bostonská matice? Jak název říká, je to nástroj, který vyvinula americká společnost Boston Consulting Group. Model ukazuje, že objem tržeb, z jednotlivých produktů, je spojen s tempem růstu trhu a relativním podílem na trhu.
V Bostonské matici jsou jednotlivé produkty rozděleny do čtyř kvadrantů podle toho, jaký podíl na trhu zaujímají a jaký se předpokládá rozvoj konkurenčního okolí. Na ose X je relativní tržní podíl v násobcích ( tržby firmy / tržby největších konkurentů). Na ose Y je přírůstek tržeb u jednotlivých produktů v procentech.
Jak převést Bostonskou matici do hotelu?
BCG matice začíná Otazníkem. Tento produkt má malý tržbní podíl a vysoké náklady. V hotelu si jej můžeme představit jako například „Apartmá“. Tento pokoj je největší, nejlépe vybavený a jsou na něj ty největší náklady. Prodává se za nejvyšší cenu pouze VIP klientům, popřípadě klientům pro zvláštní účely, jako je například svatba a podobně.
Dalším kvadrantem matice jsou Hvězdy. Jsou na ně také vysoké náklady, ale současně jsou z nich vysoké tržby, protože je to produkt, který zákazníci opravdu chtějí. V hotelu si můžeme hvězdy představit jako Suites. Jsou o něco menší než Aparmá, ale větší než standardní pokoje. Jsou nadstandardně vybavené a pro klienty také velmi atraktivní. Na vybavení a úklid jsou také vysoké náklady, ale současně z nich jsou vysoké tržby. Je to produkt, který je velmi žádaný jak business klientelou, tak například rodinami s dětmi.
Pokručujeme do kvadrantu Dojné krávy. Ty mají nízké náklady a vysoké zisky. To jsou standardní pokoje. Jsou nejvyužívanější, protože jsou pro turisty a klienty cenově přijatelné. Jsou menší než Apartmá a Suites, vybavené pouze standardně a proto mají nejnižší náklady na vybavení, úklid a údržbu. Jsou využívány celoročně a jdou z nich největší zisky.
Prašivý psi jsou pokoje Out of order. Nejsou z nich žádné tržby, proto se je hotel snaží co nejrychleji zprovoznit.
Autor: Dana Petrunčíková
Související články:
Pyramida potřeb, Teorie motivace, Prezentace, Projev, Umění naslouchat