Umíte vyjednávat?
Umění vyjednávat musí v hotelu a v restauraci ovládat všichni. U dobrých obchodníků je tato dovednost nezbytná, u ostatních potřebná. Každý nadřízený musí občas vyjednávat se svými podřízenými, každý pracovník vyjednává nejen s hosty a dodavateli, ale také se svými kolegy.
Dosáhnout win-win situace, tj. stavu, kdy jsou s výsledkem jednání spokojeny obě strany, není vždy jednoduché. Na každé vyjednávání se musíte pořádně připravit. Získejte potřebné informace o protistraně, jejich požadavcích a vašich možnostech. Po získání těchto informací si připravte několik návrhů a jejich alternativ.
Představte si, jak bude druhá strana na návrhy reagovat, a vymyslete možnosti nabídky, jak by vypadala, kdyby…..
Na vyjednávání je potřeba klid. Časová tíseň by mohla ovlivnit výsledek jednání.
Jak dělíme vyjednávání podle přístupu?
Měkký přístup – nabízíme nebo nám jsou nabízeny různé alternativy – měkké vůči lidem, ale tvrdé k podmínkám
Tvrdý přístup – zatajuje informace a požaduje jednostranný zisk
Jak reagovat při vyjednávání?
- Předložte důkazy kvality
- Zachovejte klid a mírný odstup – naslouchejte a ovládejte řeč těla.
- Nebojte se riskovat
- Neodkrývejte karty – neinformovat detailně o skutečném stavu. Vždy je lepší nechat si „esa v rukávu“
- Nejednejte pod tlakem aktuálních emocí – zachovejte klid a dobrý vztahy s druhou stranou
- Využijte svých manažerských dovedností
Jestliže, jedna strana začne jednat z pozice moci, přestává se jednat o vyjednávání – jedná se o nátlak. Toho jsme často svědkem na recepci, kdy si hosté snaží z pozice zákazníka „našeho pána“ vynutit lepší podmínky než mají ostatní hosté.
Autor: Dana Petrunčíková Foto: stockimages
Související články:
Jak být dobrým obchodníkem, Manažerské dovednosti, Dovednosti úspěšných, Komunikační dovednosti
Napsat komentář