Jak se stát respektovaným manažerem?
Nemáte schopnosti, sebevědomí a charisma, neváží si vás pro vaše vědomosti a nemluví o vás hezky, když nejste v doslechu? Pak se toho musíte ještě hodně učit. Získat si úctu a obdiv kolegů a zaměstnanců prostě chvíli trvá a vy musíte vynaložit všechny své dovednosti, aby k vám časem vzhlíželi. Respekt je vlastnost, která není vrozená, ale získaná. Úspěch nepřichází přes noc, a tak musíte den za dnem, týden po týdnu vynakládat mnoho úsilí, abyste si obdiv získali.
Zde je pár tipu, které vám na této cestě pomohou:
• Chovejte ke všem svým zaměstnancům, kolegům a nadřízeným stejný respekt, jaký chcete, aby chovali k vám.
• Uvědomujte si, že vaši zaměstnanci jsou lidské bytosti a mají právo na důstojné zacházení.
• Oslovujte všechny jejich jménem, ale udržujte si odstup.
• Všichni jsou si rovni a všem dejte stejnou šanci.
• Uvědomujte si a akceptujte individualitu každého jedince.
• Rozdělujte práci i odměny spravedlivě. Nefavorizujte některé ze zaměstnanců.
• Práci přidělujte, ale nerozkazujte.
• Snažte se v každém rozpoznat skrytý talent a pak jej vyzdvihněte.
• Rozpoznejte potřeby jednotlivců. Co může motivovat jednoho, nemusí motivovat druhého.
• Mějte správné lidi na správných místech. Když chce někdo komunikovat s hosty na recepci, nezavírejte ho v kanceláři. Vnímejte, zda se se zadaným úkolem neztotožňuje a podle toho reagujte.
• Vymezte jednoznačně úkoly a zodpovědnost, aby bylo snadné ohodnotit výkon ať už kladně nebo záporně.
• Důvěřujte a oni budou důvěřovat vám.
• Hodnoťte výkon dostatečně dobře. Odměna je nejlepší motivátor.
• Odměňujte výjimečné výkony a nešetřete chválou.
• Chvalte na veřejnosti, trestejte v soukromí.
• Naučte se naslouchat a projevujte empatii.
• Nebojte se říct zaměstnanci, že je pro firmu přínosem, a že si ho vážíte.
• Uvědomte si, že i zaměstnanci mají své osobní nebo rodinné problémy.
• Máte-li pocit, že má zaměstnanec vyšší potenciál, pracujte s tím. Koučujte.
• Buďte rádcem a mentorem. Nikdo si nebude vážit nadřízeného, který toho ví méně než jeho podřízení.
• Akceptujte individuální postupy zaměstnanců, když vedou k dosažení cíle. Nenuťte lidi jen slepě vykonávat rozkazy.
• Ptejte se na názory. Návrhy řešení akceptujt. Když žádný z návrhů nevyberete, tak se ten člověk příště angažovat nebude.
• Tolerujte. Netrestejte každou chybu, mohlo by to mít opačný účinek.
• Hrajte fér. Nepřivlastňujte si zásluhy zaměstnanců nebo podřízených.
• Zajistěte správnou zpětnou vazbu.
• Nastavujte reálné cíle a přiměřené lhůty.
• Informujte všechny pravdivě, stručně a výstižně.
• Akceptujte každého právo na odpočinek.
• Mějte smysl pro humor, ale vyvarujte se nevhodným vtipům.
• Stůjte si za svým, ale nebojte se přiznat chybu
• Chovejte se slušně, nebuďte arogantní, odpouštějte
• Buďte týmovým hráčem. Není pod vaši důstojnost udělat občas úkol, který obvykle požadujete po svých podřízených.
• Jděte příkladem. Pokud požadujete od podřízeného, aby zůstal v hotelu déle a řešil pracovní problémy, tak byste tam měli zůstat také. Myslíte, že si vás ten člověk bude vážit za to, že ho tam necháte a odjedete na víkend?
• Buďte v práci přítomni a buďte přístupní, aby za vámi mohl kdokoliv přijít na radu.
• Nezajímejte se o drby.
A hlavně nezapomeňte, že pracně získaný respekt můžete také snadno a rychle ztratit například hysterickým záchvatem doprovázeným boucháním do stolu.
Autor: Dana Petrunčíková Foto: Stuart Miles
Související články:
Manažerská autorita, Vlastnosti manažera, Manažerské dovednosti, Manažerská rozhodnutí, Dovednosti úspěšných, Manažerem se člověk nerodí