Zpětná vazba = zdroj informací
Wikipedie říká, že zpětná vazba je proces v komunikaci, při kterém příjemce sdělení shromažďuje informace a následně je vyhodnotí. Jedná se v podstatě o výměnu informací. Dělí se na vstupy a výstupy. Příjemce informace by měl získat konkrétní komentář a odpovídající závěry, protože zpětná vazba je užitečná pouze v případě, že jde rovnou k jádru věci. Poskytovatel zpětné vazby se tedy musí soustředit na přesný popis situace a tyto závěry. Obě strany se musí soustředit na fakta a nekomplikovat situaci emocemi.
Proč je zpětná vazba důležitá?
Zpětná vazba posiluje činnost jednotlivce i týmu a zvyšuje produktivitu práce. Čím lepší zpětná vazba, tím lepší je možnost reagovat na výzvy, učit se a růst. Všichni manažeři vědí, že k dosažení úspěchu ve všech oborech včetně hotelnictví, vyžaduje spolupráci a kvalitní komunikaci.
Důležité je dávat a přijímat zpětnou vazbu správným způsobem, protože veškeré informace musí všichni správně pochopit. Před tím, než zpětnou vazbu poskytnete, musíte si dobře rozmyslet, co chcete sdělit. Když poskytnete zpětnou vazbu formou dialogu, dosáhnete toho, že vás příjemce správně pochopí.
Jak poskytnout zpětnou vazbu?
- určete cíle, kterých chcete v diskuzi dosáhnout
- konstatujte pouze fakta
- respektujte názory příjemců
- veďte dialog v pozitivním duchu
- naslouchejte
- soustřeďte se na význam a cíl sdělení
Pokud vám chce někdo poskytnout zpětnou vazbu, snažte se zjistit, co vám chce poskytovatel sdělit, jaký význam to pro něj má a čeho chce dosáhnout. Proto poskytovateli pokládejte otázky, díky kterým získáte informace o pozorováních, významu a cílech. Tyto otázky vám pomohou ujasnit si, co chce poskytovatel sdělit. Při přijímání zpětné vazby je nutné vyvarovat se chyb, jako jsou negativní reakce nebo protiútok.
Autor: Dana Petrunčíková Zdroj: Wikipedie
Související články:
Umění naslouchat, Komunikační dovednosti – projev, Komunikační dovednosti – prezentace, Manažerské dovednosti, Emoční inteligence
Napsat komentář