Jak zlepšit vyjednávací schopnosti
Vyjednávání je v hotelu i v restauraci na denní bázi. Vyjednáváme s klienty, partnery, kolegy, nadřízenými i podřízenými. Všechna tato jednání jsou rozhodující nejen pro správné fungování podniku. Při tak velké konkurenci, jaká v hotelnictví je, nemůže nikdo čekat, že všechno půjde hladce bez vyjednání dobrých podmínek.
Bez ohledu na typ jednání je nejdůležitější důkladná příprava. Je potřeba zjistit co nejvíce informací o protistraně. To nám pomůže pochopit a odhadnout záměr protistrany.
Stanovte si nejlepší alternativu sjednané dohody. To je to, čeho chcete jednáním dosáhnout. Při přemýšlení o nejlepší alternativě vezměte v úvahu okamžitý efekt i dlouhodobý cíl. Jaký efekt bude mít výsledek jednání z krátkodobého a dlouhodobého hlediska.
K nejlepší variantě si připravte několik dalších řešení a uspořádejte své myšlenky, názory a argumenty.
Jaké zásady dodržovat při vyjednávání?
Úspěšná jednání jsou oboustranné dialogy. Aby tedy tento dialog byl zakončen oboustranně výhodným výsledkem (win-win), pak je potřeba držet se několika zásad:
- Mluvte jasně a srozumitelně. Tím si získáte důvěru.
- Naslouchejte protistraně a ptejte se. Ubezpečte se, že jste její návrhy a důvody správně pochopili.
- Kontrolujte své emoce. Zachovejte profesionální vystupování pro zachování dobrých vztahů s protistranou.
- Neprezentujte své argumenty jako konečný fakt, spíše jako náměty k diskusi.
- Buďte profesionální a trpěliví. Buďte realističtí o výsledcích svého jednání.
- Buďte efektivní. Nedávejte ultimátum. Mohlo by to vést k nežádoucím účinkům.
Jaké vlastnosti má dobrý vyjednávač?
Tyto osobnostní rysy vedou často k úspěšným výsledkům vyjednávání:
Empatie | Poctivost | Zodpovědnost | Flexibilita |
Respekt | Trpělivost | Smysl pro humor | Důslednost a vytrvalost |
Jednou z nedůležitějších komunikačních dovedností je umění naslouchat
Autor: Dana Petrunčíková Foto: stockimages
Související články:
Efektivní vyjednávání, Jak být dobrým obchodníkem, Vlastnosti manažerů, Manažerské dovednosti, Dovednosti úspěšných, Komunikační dovednosti, Umění naslouchat, Důslednost a disciplína
Napsat komentář